timetobrain.blogg.se

En blogg med tankar, idéer och åsikter från mitt eget huvud.

Våldtäkter, manshat och feminism

Kategori: Allmänt

Efter allt man har läst i tidninga, på nätet och på sociala medier angående våldtäkterna och tafsandet på Bråvallafestivalen känner jag att det är dags att bena ut lite saker.
Förutom att vi alla kan enas om att våldtäkter i alla dess former är något ofattbart vidrigt och skrämmande för alla inblandade så har debatten spridit sig och i många tillfällen blivit svart eller vit.
Jag kommer dela upp detta i meddelanden till tjejer, killar och samhället totalt.
 
Vi börjar från tjejernas sida eftersom den är kortast:
 
                   Zara Larsson        
 
Zara Larsson tweetade ut en tweet som blivit viral på många medier:
"Fy fan för er killar som får tjejer att känna sig osäkra när de går på festival."
 
Såhär långt gör Zara något riktigt riktigt bra.
Sen blir det tyvärr lite fel när hon fortsätter:
 
"Jag hatar killar. Hatar, hatar, hatar."
 
Jag kan förstå hennes ilska och frustration men som offentlig person och förebild för så många tjejer gör Zara här ett misstag. Att gå ut och skriva att man hatar alla killar är inte riktigt bra och det övergår från feminism till manshat. Hat föder bara hat, oavsett vad det läggs på. Det hade varit bättre om hon bara lagt ut det första meddelandet.
 
Många killar gick genast i försvarsställning och många "du kan inte dra alla över en kam" skickades åt Zaras håll. Nu tror jag det mer handlar om att Zara är ung och impulsiv i vad hon gör och skriver mer än att hon faktiskt hatar alla killar men där har hon lite att lära sig. Om man ska dra alla över en kam måste man göra det på rätt sätt och från rätt vinkel. Jag skall förklara mer nedan.
 
Nu till killarna:
 
Som jag skrev ovan så gick killar i försvarsställning ganska snabbt och skrek rakt ut: "Jag är faaan ingen våldtäktsman". Nu är det så att alla killar måste börja se sanningen i vitögat.
Vi ÄR potentiella våldtäktsmän allihop! Nu säger jag inte att alla killar är benägna att gå våldtäkter, tvärtom.
Men i tjejers ögon är alla killar potentiella våldtäktsmän när de går ensamma i mörkret, när de går på konsert eller är i någon situation där de känner sig utsatta på något sätt.
Vi måste acceptera att oavsett vem du är så KÄNNER tjejerna så och det hjälper inte att skrika högt att "jag är ingen våldtäktsman". Det vi killar måste göra är att vakna upp och inse att de AS till killar som finns därute har gjort situationen som den är idag och det är INTE tjejernas fel.
De har ingen möjlighet att veta vilka av oss som är våldtäktsmän förrän det händer. 
Det är inte så att våldtäksmän går omkring med skyltar, speciella kläder eller ens är skabbiga människor.
Det är unga trevliga grabbar, det är familjfäder och det är tillochmed farföräldrar som normalt sett inte gör en fluga förnär men som sen "fått lite för mycket under västen". Hur ska en tjej ha en möjlighet att försvara sig eller lägga ner sin rädsla när det på riktigt kan vara vem som helst? Det handlar inte om du kommer från andra länder, fattiga/rika familjer eller vad du gör på fritiden.
 
Män inse fakta! Vi är potentiella våldtäktsmän, fast bara i tjejernas huvud. Ta alltså inte åt er om ni inte är våldtäktsmän utan tänk er in i tjejernas situation.
Hur hade du känt om det vore din dotter?
 
98% av alla våldtäkter begås av män. Det är absolut inte att säga att 98% av alla män våldtar, faktum är att procentsatsenv alla män är mycket liten. Dock så ser tjejerna ingen skillnad på oss förrän det faktiskt händer.
Det vi killar kan göra är ett par saker:
 
1. När du är på stan, konsert eller andra ställen med mycket folk, håll utkik! Titta efter tjejer som verkar osäkra och killar som verkar försöka dra nytta av situationen och var inte rädd för att gå in och säga till. Ett "du grabben, du ser att hon inte vill att du ska vara här så gå härifrån nu" går ofta väldigt långt, inte bara för att få honom att gå utan också för att få tjejen att känna sig säkrare både i stunden och på oss killar.
Se dig omkring i folkmassan och kolla efter killar som närmar sig tjejer på fel sätt. Det är det enda sättet att uptäcka dem! Du kanske känner att "jag har faktiskt betalat för konserten och vill koncentrera mig på det" men jag kan känna att det är ett litet pris att betala för att slippa bli stämplad som potentiell våldtäktsman i längden.
 
2. Inse din egen del, går du till exempel från bussen en kväll och hamnar efter en tjej som börjar titta sig över axeln. Sakta ner dina steg! Visa att du inte är ute efter henne. Hon vet inte vem du är eller vad du vill.
 
3. Jag läste om ett gäng killar i Göteborg som var på en busshållplats. Där var en tjej som blev raggad på av ett fyllo som inte ville lämna henne ifred. De satta sig på bussen med henne och följde henne hem till dörren trots att de egentligen skulle åt ett annat håll. En sådan gärning stärker både tjejens förtroende för att det finns snälla killar och minskar fyllots inflytande på henne. Ska vi vara "stora starka killar" så ska vi vara det på rätt sätt.
Som Bamse skulle uttryckad det, "är man stark måste man vara snäll".
 
 
 
 
Nästa punkter gäller hela samhället och framför allt föräldrar.
 
När jag får höra att "män är problemet" så slår en tanke mig.
Män är inte problemet, problemet är pojkar!
I hela mitt liv har man gjort stor skillnad på pojkar och flickor, redan från småskolan.
När en kille slog en tjej eller tittade henne under kjolen sade man till tjejerna: "Bry er inte om dom, de är kanske kära i er" eller "pojkar håller på och bråkar så, de slutar snart". Man lade väldigt liten tid och energi på att faktiskt prata med oss killar om hur man uppför sig. Det är lite som att vänta tills en person är 15 och sen börja prata om att man inte får dricka alkohol innan man är 18 och tro att de ska lyssna. Man måste börja i tid och det ÄR inte okej att slå tjejer, tafjsa eller titta under kjolarna. Inte ens när man är 7-8 år gammal. Man måste lära sig att respektera andra. Tack och lov tog mina föräldrar det pratet med mig redan från början och slutade aldrig med det.

I så många fall har man fortfarande kvar "pojkar är bara pojkar"-tänket vilket bara förstärker könsrollerna och rättfärdigar ett beteende som senare accelererar. Jag som jobbar i skolan blir ibland chockad av vad mina elever kläcker ur sig i korridorerna. Sjätteklassare som står och pratar om tjejerna som objekt, kommenterar deras kroppar eller tar deras saker och anser att det är ett ok beteende.
 
När man sen pratar med vissa föräldrar (läs vissa, långt ifrån alla) så går man direkt i försvarsställning.
Jag har tillochmed pratat med vissa som på riktigt säger saker som att "Jag vet ju att om han gjorde så måste hon ha gjort något mot honom först." 
Newsflash: ditt barn är inte alltid oskyldigt!
Om ni inte tror mig så tänk tillbaka på er egen barndom, var ni alltid änglar så räck gärna upp en hand.
Inga händer? Misstänkte väl det.
 
Det är precis den mentaliteten som senare i livet säger att tjejen som blev våldtagen ska skylla sig själv för att hon hade utmanande kläder på sig. Föräldrar, skola och samhället måste börja ta sitt ansvar för att uppfostra pojkar till att bli riktiga män. Män som respekterar, tar hand om och tillochmed skyddar tjejer.
Låt oss slå fast detta här och nu. Det är ALDRIG tjejens fel när hon blir våldtagen. Om hon så står spritt språngande naken i en cirkel med killar och de är på porrfestival så är det inte hennes fel om en kille inte kan lägga band på sig. Men de som står bredvid och bara tittar på är precis lika värdelösa som våldtäksmannen själv.
 
Visst finns det en hel del as som redan har växt upp på fel sätt och dessa måste vi alla tillsammans hålla utkik efter och verkligen våga lägga oss i men samtidigt måste vi se till att nästa generationer inte följer i samma fotspår. Det är så viktigt att vi killar tar vårt ansvar när vi är ute. Självklart kan vi inte lastas för vad andra as gör och jag tror de flesta tjejer vet om detta, men vi kan göra vårt bästa för att förhindra att de får chansen. Sen finns det naturligtvis en del tjejer därute som går för långt i sin s.k feminism och övergår i manshat och det är inte heller bra. Vi är en planet med både kvinnor och män samt andra könsöverskridande människor. För att vi ska kunna leva ihop måste vi alla ta vårt ansvar och se till att riktiga värderingar finns med från början.
Man respekterar andra, man dömer inte andra efter var de kommer ifrån eller vad man har för könstillhörighet/sexualitet, man tar sitt ansvar för att se till att sina medmänniskor omkring sig mår bra.
Det som är så ball med att om alla försöker hjälpa sina medmänniskor så kommer medmänniskorna hjälpa dig tillbaka. Prova, det funkar!!!
 
Så avslutningsvis vill jag också ta upp alkohol. Det finns INGEN ursäkt att du druckit alkohol och inte kunde hjälpa att du "råkade tafsa på henne". Klarar du inte av alkohol så skall du inte dricka det. Oavsett om du har halva inne när tjejen tillslut säger att hon inte vill så är det nej som gäller. Hennes kropp är hennes egendom, den är ALDRIG din.
 
Jag tycker att man borde förbjuda alkohol på festivaler och stora konserter. Nu vet jag att många kommer att reagera starkt på detta men så länge som folk (läs minoritet) inte klarar av att dricka utan att bli våldtäkssvin så finns det ingen anledning att de ska få tillfälle för det. 
Servera mellanöl istället, det fungerar ju faktiskt med det också.
Sen finns det såklart svin som tafsar och ger sig på tjejer helt nyktra med men de är mycket lättare för oss killar att hitta om vi själva inte är alkoholpåverkade. Vårt samhälle ser ut som det gör pga vår historia men det är inte försent att ändra sig. Det är aldrig försent att börja. Vi killar vill inte att tjejer drar oss över en kam när det gäller våldtäkter, så se då till att de inte har anledning till att göra det. Gör en insats, se dig omkring och hjälp till att stoppa det.
 
Till alla festivaler: Skaffa hjälp från allmänheten, lägg inte allt på uniformerade vakter som går att undvika för dessa ljusskygga människor. Nattvandrarna har fungerat väldigt bra, varför inte festivalvandrare? Jag ställer upp och jag är säker på att många andra killar gärna lägger tid på att gå runt och hjälpa besökarna att känna sig trygga. Problemet är inte svart eller vitt, men just nu är det utbrett och det är bara vi som kan stoppa det om vi står tillsammans. 
 
Till er tjejer därute: Jag är ingen våldtäktsman och jag tänker jobba för att bevisa det.
Jag hoppas att ni killar hänger på tåget och hjälper till att göra tjejernas tillvaro trygg och säker.
 
Tack för ordet.
 
/Rasmus

KOMMENTARER:

  • Julia säger:
    2016-07-08 | 23:28:45
    Bloggadress: http://julesbjork.blogg.se

    Hej!
    Jag ville bara säga att jag uppskattar din kommentar på mitt inlägg på blogg.se's sida.
    Tycker att det är fantastiskt att du också har skrivit ett inlägg om detta. Tillsammans är vi starka.

  • Tjugoårig tjej säger:
    2016-07-22 | 21:06:39

    TACK för detta inlägg! Tack att du som man ser det faktiska problemet och vad du som man kan göra, tack att du förstår tjejer rädsla och tack att du jobbar på att minska den rädslan samt försöker få andra att göra likadant. Tack.

    Svar: Tack själv. Man måste börja se saker från olika vinklar. Jag försöker ta min del och gör vad jag kan för att påminna de jag undervisar i skolans värld om att tänka ett steg längre. Om alla bara tänker till en extra gång så kommer vi tillslut fram och den dagen behövs inte den feministiska kampen. Fram till dess så får vi fortsätta slåss mot extremism och feltolkningar.
    Rasmus Eriksson

  • Dennis | Lattefarsor.se säger:
    2017-07-19 | 23:48:26
    Bloggadress: http://www.lattefarsor.se

    Ett inlägg som fortfarande ligger i tiden. Mycket är bra men jag skulle själv undvika att ge tips och råd kring manshat. Det blir lite Inte alla män, över det hela. Självklart har alla tjejer och kvinnor rätt att hata män på ett strukturellt plan. Det är vi män som strukturellt sett förhindrar ett jämställt samhälle att existera därav är hatet befogat. Vi är alla män en del av patriarkatet varesig vi gillar det eller inte. Den feministiska kampen behövs alltid. Sen tar den mindre bekväma och obekväma vägar för oss män. Vi män ska inte lära kvinnor slåss i kvinnofrågor för vi har inte upplevt patriarkatets förtryck. Vi kan däremot lära andra män att bete sig.

    / Dennis

    Svar: Precis min mening Dennis! Vårt ansvar ligger i vårt eget beteende och männen runtomkring oss. Vår roll gentemot kvinnor är att vara förstående för varför man är rädd för män i allmänhet. Sen måste man alltid skilja på extremism/manshat och feminism. Det är ofta där debatten spårar ur.
    Rasmus Eriksson

  • Dennis | Lattefarsor.se säger:
    2017-07-19 | 23:49:11
    Bloggadress: http://www.lattefarsor.se

    Ett inlägg som fortfarande ligger i tiden. Mycket är bra men jag skulle själv undvika att ge tips och råd kring manshat. Det blir lite Inte alla män, över det hela. Självklart har alla tjejer och kvinnor rätt att hata män på ett strukturellt plan. Det är vi män som strukturellt sett förhindrar ett jämställt samhälle att existera därav är hatet befogat. Vi är alla män en del av patriarkatet varesig vi gillar det eller inte. Den feministiska kampen behövs alltid. Sen tar den mindre bekväma och obekväma vägar för oss män. Vi män ska inte lära kvinnor slåss i kvinnofrågor för vi har inte upplevt patriarkatets förtryck. Vi kan däremot lära andra män att bete sig.

    / Dennis

    Svar: Hej Dennis! Nu säger vi ju faktiskt precis samma sak. Sen måste man också kunna se debatten från två håll. Min poäng är att killar måste inse att vi måste ta vårt ansvar och att en tjej aldrig kan veta i förväg vem som är våldtäktsman eller inte. Däremot när jag pratar om Zara Larsson så är hon en offentlig person som jag tycker tar debatten ibland på fel sätt. Det har absolut inte med "inte alla killar" att göra utan snarare att när man går till ytterligheter som onödigt manshat så blir vägen till samförstånd längre. Det betyder att "inte alla män"-killarna tycker Zara är en idiot snarare än att inse vart felet ligger hos dem. Jag förstår Zaras frustration men en debatt skall hållas saklig om den skall fungera. Tack för att du ville läsa och kommentera mitt inlägg! Mvh Rasmus
    Rasmus Eriksson

Kommentera inlägget här: