timetobrain.blogg.se

En blogg med tankar, idéer och åsikter från mitt eget huvud.

It´s kicking!

Kategori: Allmänt

It's alive!!!
 
Ja, nu har den väl varit det hela tiden men nu har jag själv känt sparkar från vårt lilla pyre.
Helt plötsligt får jag vara med och känna något som jag inte kunnat tidigare.
Fyra månader är det kvar och vi börjar få ihop pyrets rum. Presenter i form av små kläder rullar in och snart ska sambon och hennes mamma åka den berömda resan till Ullared för att skaffa det som behövs skaffas.

Ändå känns allt så otroligt overkligt.
Två ultraljud har vi hunnit med men ändå känns det bara som en bild.
Jag tror inte min hjärna kan bearbeta att det faktiskt ska komma en bebis, oavsett hur mycket magen växer och hur mycket man kan känna att det sparkar. Vardagen flyter på i sin vanliga takt.
 
                                                         Pyret, ca 20 cm lång i vecka 20
 
Jag hade ett ögonblick av "herregud-vilken-jäkla-vuxentanke" häromdagen med.
Jag insåg att min största önskan inte längre var en jorden runt-resa eller något liknande utan ett radhus i förorten. När blev jag gammal liksom? Snacka om att prioriteringarna förändras när man skall ha familj.
Har varit inne och tittat på radhus i göteborgsområdet och kommit fram till att det är nästan omöjligt att hitta ett någerlunda fräscht radhus i någerlunda storlek under 3,5 miljoner.
Med 15%-regeln är det också ett mysterium hur de tycker att någon som inte redan är inne på marknaden skall någonsin kunna få råd med en insats till ett sådant lån.

Jag har lite svårt att förstå tanken på att för att folk tidigare har tagit lån och inte amorterat av dem så skall jag inte få ta lån, trots att jag inte har gjort på samma sätt utan att ha stora summor på banken.
De vill också införa amorteringskrav, vilket jag kan tycka är helt rätt.
Lånar man pengar ska man såklart betala tillbaka pengarna igen.
Det roliga med regeln är att bara de som tar lån EFTER att regeln införs kommer drabbas.
Återigen kommer alltså de som satt oss i denna situation undan.
 
Idag är det ofta dyrare med en hyreslägenhet än det är att betala för ett hus eller radhus/bostadsrätt.
Jag har tittat lite på kostnader och kom fram till att om vi skulle köpt ett radhus för runt 3 miljoner så skulle vi med driftkostnader och amortering ligga på ca samma betalning som vi idag slänger iväg till någon annan och inte någonsin får ta del av igen. Detta är ju egentligen helt vansinnigt.
Antingen borde ju alla hyresrätter sänka hyrorna med 40% eller så borde man ta bort 15%-spärren.
Det är nämligen inte rimligt att säga att någon som inte redan är på marknaden skall spara ihop 300.000-400.000 kr kontant.
 
Mitt förslag vore att ta bort 15%-regeln och istället ha ett förhöjt amorteringskrav de första 15% av lånet.
Det spelar ingen roll om man har kontantinsats utan man skall kunna låna till ett hem, och sedan betala tillbaka lånet. Efter de första 15% sänks amorteringskravet till "normal" nivå.
Detta hade gjort att fler personer kunnat skaffa sig ett riktigt hem, en stabil tillvaro och hyresrätter skulle förlora sin beroendeställning att kunna ta ut ockerhyror för att folk inte har något annat val än att betala dem för att ha någonstans att bo.
 
                                      Ett mysigt område där barnen kan lära sig cykla vore ju nåt! 
 
Nåja, tillbaka till trevligheterna.
Ikväll var vi bjudna till mina svärföräldrar på grillat och helt plötsligt vräkte SNÖ ner.
Det är snart maj och vi har snö, iInte ok om du frågar mig.
Det känns som om vi hamnat fel i årstiderna. Mitt förslag vore att flytta allt två månader.
Som det är nu blir det varmt i augusti, strax efter att sommarlovet varit. Det blir kallt och snö i februari, två månader efter jul. Jag tycker vi flyttar jul till februari och sen kör vi sommarlov från augusti istället. Hur nog kan det vara liksom? ;)
 
Vi rättar nationella prov också, något som stressar både elever och föräldrar.
Det verkar som om de nationella provens betydelse har missats och trots att man försöker förklara går det lite för döva öron. Aldrig kommer eleverna mer förberedda och nervösa som inför dessa trots att de mer är kontrolltest för att se att lärarnas bedömning och undervisning ligger på en jämn nivå med resten av landet.
Självklart är NP ett utmärkt tillfälle för en elev att visa upp en ökad förmåga men NP sänker väldigt sällan ett betyg. Dessutom kollar vi ju av betygskraven flera gånger under ett läsår.

Tycker överhuvudtaget att betygen läggs fel fokus på alldeles för tidigt.
Istället för att titta på vad man kan förbättra och vad man redan i nuläget har för styrkor pratas det sällan om lika mycket som om vilken bokstav man har i ämnena.
På ett utvecklingssamtal när man förklarar detta för föräldrar och elever är det inte sällan man efter en stund ändå får frågan, "ja det där är ju bra, men vilken bokstav har hen just nu?".
Detta trots att man inte riktigt förstår vad bokstaven betyde
r kunskapsmässigt eller hur man skall göra för att få en annan bokstav nästa gång. Rådet till alla, ta det lugnt! 
Betyg behövs inte förrän till nian då man söker till gymnasiet. Det enda som är viktigt är hur mycket kunskap man får med sig.
                                                                  Trulsegårdsskolan
 
 
För mig handlar det nu om att få reda på om jag har jobb till nästa termin.
Man vill ju så hemskt gärna ha kvar sin inkomst, speciellt när 
min stora kärlek skall vara ledig med vårt lilla knyte. Jag trivs oerhört bra på Trulsegårdsskolan, både med personal och elever.
Jag tror att jag har mycket kvar att ge där och hoppas p
å att rektorer och de flesta på skolan känner likadant.
Imorgon är det måndag och dags för en ny vecka.
Inte mycket kvar av terminen och en del kvar att hinna med.
Sen väntar en sommar av extremt mycket väntan, längtan och förhoppningvis, ingen snö!
 
                                                                   
 
/Rasmus
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: